Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem
PRACOWNIA
Sylwia Apola-Piórkowska
Batorego 1
37-100 Łańcut
Łańcut, 13.08.2024r
Naczelną zasadą i nadrzędnym celem wszystkich działań podejmowanych przez personel PRACOWNI jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Priorytetem wszelkich działań pracowników na rzecz dzieci jest dbanie o ich dobro i bezpieczeństwo. Każde dziecko jest podmiotem niezbywalnych praw, w tym prawa do ochrony godności. Każdy członek personelu PRACOWNI traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego indywidualne potrzeby. Wszyscy pracownicy przyjmują, że nadrzędnym celem jest dbanie o harmonijny rozwój dzieci, w tym zapewnienie do tego odpowiednich warunków, a więc z wykluczeniem wszelkich form przemocy, krzywdzenia, czy zaniedbania. Realizując swoje zadania placówka działa w ramach obowiązującego prawa, obowiązujących w nim przepisów wewnętrznych oraz w ramach posiadanych kompetencji. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.
Opracowana przez PRACOWNIĘ polityka i standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, określa procedury interwencji, działania profilaktyczne, prewencyjne, edukacyjne, a także zasady zapobiegania krzywdzeniu dzieci. W sytuacji gdy doszło do krzywdzenia dziecka, procedura określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez prawidłową i efektywną pomoc oraz wskazuje odpowiedzialność osób zatrudnionych w PRACOWNI za bezpieczeństwo dzieci do niego uczęszczających.
Słowniczek pojęć / objaśnienie terminów używanych w dokumencie.
§1.
Obszary standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.
§2.
Standardy ochrony małoletnich tworzą bezpieczne i przyjazne środowisko przedszkola. Obejmują one cztery obszary:
Politykę ochrony małoletnich, która określa:
Działania związane z personelem placówki, w tym:
– rozpoznawania symptomów, objawów świadczących o krzywdzeniu dzieci,
– procedur podejmowanych interwencji w przypadku wystąpienia podejrzenia o krzywdzeniu dzieci,
– odpowiedzialności prawnej pracowników PRACOWNI, zobowiązanych do podejmowania interwencji
– dzieci na temat ochrony przed przemocą
– rodziców / opiekunów dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystaniem.
Procedury, czyli działania jakie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu PRACOWNI, rówieśników, członków rodziny, innych osób:
Monitoring określa:
Czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci – zasady rozpoznawania i reagowania.
§3.
– zbierają informacje na temat funkcjonowania dziecka od wszystkich osób z nim pracujących,
– pracownik PRACOWNI, może odbyć obserwację w grupie przedszkolnej, do której uczęszcza dziecko, przeprowadza indywidualną konsultację, jeśli wymaga tego sytuacja,
– raz w miesiącu zbiera się zespół osób pracujących z dzieckiem w celu ujednolicenia informacji i ustalenia kolejnych działań na rzecz dobra dziecka.
Zasady reagowania na przypadki podejrzenia, że małoletni doświadcza krzywdzenia.
§4.
1.1. Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:
a) popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem),
b) doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie,
c) doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).
1.2. Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w przypadku podejrzenia działania na szkodę dziecka przez:
a) osoby dorosłe PRACOWNI,
b) inne dziecko.
2.1. W przypadku powzięcia przez pracownika PRACOWNI, podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, lub zgłoszenia takiej okoliczności przez dziecko lub opiekuna dziecka, albo innej osoby z otoczenia dziecka, pracownik (nazwa placówki), ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji właścicielowi PRACOWNI. Notatka może mieć formę pisemną lub mailową.
2.2 Pracownicy PRACOWNI zwracają szczególną uwagę na występowanie w zachowaniu dziecka niepokojących sygnałów świadczących o możliwości krzywdzenia. Uwagę pracownika, który prowadzi zajęcia z dzieckiem powinny zwrócić następujące zachowania dziecka:
2.3. Interwencja prowadzona jest przez Właściciela PRACOWNI, który może wyznaczyć na stałe do tego zadania inną osobę. W przypadku wyznaczenia takiej osoby jej dane (imię, nazwisko, email, telefon) zostaną podane do wiadomości pozostałego personelu, dzieci i opiekunów.
2.4. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony osoby wyznaczonej do prowadzenia interwencji, wówczas interwencja prowadzona jest przez Właściciela PRACOWNI.
2.5. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony Właściciela PRACOWNI, a nie została wyznaczona osoba do prowadzenia interwencji, wówczas działania opisane w niniejszym rozdziale podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie lub do której zgłoszono podejrzenie krzywdzenia.
2.6 Właściciel PRACOWNI, powołuje grupę pracowników do przeprowadzenia obserwacji dziecka, co do którego zachodzi podejrzenie, że doświadcza przemocy.
2.7 Właściciel PRACOWNI, lub wyznaczona przez niego osoba dokonuje diagnozy i opisu sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami oraz opracowują plan pomocy dziecku. Plan pomocy może obejmować:
2.8. Po uzyskaniu informacji od pracowników PRACOWNI, Właściciel lub osoba przez niego wyznaczona wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa i informuje ich o podejrzeniach i wynikach przeprowadzonych obserwacji dziecka. Właściciel informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinno-opiekuńczy, lub najbliższy ośrodek pomocy społecznej).
2.9. Po poinformowaniu opiekunów zgodnie z punktem poprzedzającym, Właściciel lub osoba przez niego wyznaczona składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, lub zgłasza do miejskiego ośrodka pomocy społecznej.
2.10. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
2.11. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się notatkę służbową.
2.12.W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112 lub 998 (pogotowie). Poinformowania służb dokonuje członek personelu (nazwa placówki), który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie sporządza notatkę służbową.
3.1. W przypadku, gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka Właściciel PRACOWNI lub osoba przez niego wskazana, przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, w szczególności jego opiekunami. Właściciel lub osoba przez niego wskazana stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane w notatce.
3.2. Właściciel organizuje spotkanie/a z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.
3.3. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo Właściciel sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.
3.4. W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunami wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą dziecku, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają dziecka, które doświadczyło krzywdzenia Właściciel PRACOWNI lub osoba przez niego wskazana, sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego.
3.5. W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, że opiekun dziecka zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo (np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej), rodzina stosuje przemoc wobec dziecka (rodzic/inny domownik krzyczy na dziecko, stosuje klapsy lub podobne rodzajowo kary fizyczne), należy poinformować właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy rodzinie, gdy niespełnianie potrzeb wynika z sytuacji ubóstwa, bądź – w przypadku przemocy i zaniedbania – konieczności wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty”.
3.6. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez członka personelu PRACOWNI, wówczas osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie tylko dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.
3.7. W przypadku gdy członek personelu PRACOWNI, dopuścił się wobec dziecka innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, Właściciel bada wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchuje osoby podejrzewanej o krzywdzenie, dziecka oraz innych świadków zdarzenia. W sytuacji gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia, lub zarekomendować takie rozwiązanie zwierzchnikom tej osoby. Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniona przez PRACOWNI, lecz przez podmiot trzeci, wówczas należy zarekomendować zakaz wstępu tej osoby na teren PRACOWNI, a w razie potrzeby rozwiązać umowę z instytucją współpracującą.
3.8. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
3.9. W przypadku, gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa dziecka zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w instytucji
§5.
Zasady rekrutacji pracowników/wolontariuszy/stażystów/praktykantów
§6.
Rekrutacja personelu PRACOWNI odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Przed nawiązaniem z kandydatem do pracy stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do wypełniania innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich lub z opieką nad nimi właściciel uzyskuje informacje, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Właściciel PRACOWNI po zatrudnieniu pracowników zapoznaje ich z obowiązującymi w placówce standardami ochrony małoletnich oraz polityką ochrony małoletnich oraz odbiera od każdego zatrudnionego pracownika lub pracownika który świadczy swoje usługi w PRACOWNI oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich, obowiązującymi w PRACOWNI.
Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami (wolontariuszami, stażystami, praktykantami) PRACOWNI, a dziećmi
§7.
Personel PRACOWNI, zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i dziecko–dziecko ustalone w placówce.
Zasady bezpiecznych relacji:
Zasady komunikacji z małoletnimi:
a) Dziecku należy udzielać odpowiedzi adekwatnych do jego wieku, sytuacji, możliwości psychofizycznych.
b) Nie dopuszcza się zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dzieci.
c) Zabrania się stosowania względem dziecka jakichkolwiek kar i nagan.
d) Nie dopuszcza się stosowania w komunikacji z dzieckiem treści niestosownych, uważanych powszechnie za niestosowne
e) W sytuacjach wymagających wykonania przez personel placówki czynności pielęgnacyjnych i / lub higienicznych wobec małoletniego należy unikać innego niż niezbędny kontakt fizyczny z małoletnim, w szczególności w przypadku udzielania pomocy małoletniemu w ubieraniu i rozbieraniu, korzystaniu z toalety.
f) Nie jest dozwolone nawiązanie z małoletnim jakiejkolwiek formy bliskości damsko – męskiej lub seksualnej. Niedozwolone są dwuznaczne żarty, komentarze o charakterze seksualnym lub pornograficznym. Zabronione jest udostępnianie małoletnim treści o charakterze erotycznym i pornograficznym.
g) Zabrania się nawiązywania i utrzymywania jakichkolwiek bliskich relacji z małoletnim poza PRACOWNIĄ.
Komunikacja z rodzicem/opiekunem prawnym.
a) Dopuszczalną formą komunikacji z rodzicami lub opiekunami są kanały służbowe: mail, telefon, gablota informacyjna.
b) Zabrania się nawiązywania i utrzymywania jakichkolwiek relacji bliskości, również relacji damsko – męskich z rodzicami / opiekunami małoletnich. Zabrania się także komunikowania się z Rodzicami, dodawania do znajomych, za pośrednictwem portali społecznościowych takich jak np.: Facebook lub Instagram.
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych
§8.
© Pracownia mowy. All rights reserved.