Wczesne wspomaganie rozwoju
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to zajęcia mające na celu stymulowanie rozwoju psychomotorycznego i komunikację małego dziecka, od chwili wykrycia deficytów rozwojowych do czasu podjęcia przez dziecko nauki w szkole, a także pomoc i wsparcie udzielane rodzicom i rodzinie w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem. Ważne jest, aby oddziaływania terapeutyczne wdrażać możliwie jak najwcześniej: im szybciej zostaną one rozpoczęte, tym większe stają się szanse na to, że uda się zniwelować deficyty rozwojowe u dziecka.
Wczesne wspomaganie rozwoju przysługuje dzieciom, u których stwierdzona zostanie niepełnosprawność lub opóźnienie rozwoju stwarzające ryzyko niepełnosprawności w przyszłości, m.in.:
- zaburzenia ze spektrum autyzmu,
- niepełnosprawność intelektualna,
-niepełnosprawność ruchowa w tym z afazją,
- zespoły genetyczne,
- znaczne wady wzroku czy słuchu,
Zajęcia prowadzone w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWR) są bezpłatne i nie wykluczają zajęć refundowanych przez NFZ w innych ośrodkach. Odbywają się z udziałem rodziców na terenie placówki. Organizuje się je na podstawie wniosku rodziców i opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wystawionej przez rejonową Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną właściwą miejscu zamieszkania dziecka.
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka prowadzone są przez zespół specjalistów, posiadających przygotowanie do pracy z małymi dziećmi, także tymi o zaburzonym rozwoju oraz kwalifikacje odpowiednie do danego rodzaju niepełnosprawności, w skład którego wchodzi:
- logopeda
- psycholog
- pedagog
- fizjoterapeuta
czy inni specjaliści w zależności od potrzeb dziecka i jego rodzin
Zespołowy model pracy polega na współpracy wszystkich specjalistów przez cały czas trwania terapii, wspólnym tworzeniu i modyfikowaniu programu terapii. Pozwala to na zapewnienie dziecku i jego rodzinie systematycznej i zintegrowanej pomocy.
Jesteśmy jedną z placówek realizujących wczesne wspomaganie rozwoju dzieci. Zajęcia wczesnego wspomagania prowadzą u nas wykwalifikowani specjaliści, terapeuci posiadający przygotowanie merytoryczne i praktyczne, odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka ( logopeda, pedagog, fizjoterapeuta, terapeuta SI) którzy tworzą zespół wczesnego wspomagania. Zespołowy model pracy polega na współpracy wszystkich specjalistów przez cały czas trwania terapii, wspólnym tworzeniu i modyfikowaniu programu terapii. Pozwala to na zapewnienie dziecku i jego rodzinie systematycznej i zintegrowanej pomocy.
Pracę zespołu koordynuje Dyrektor Poradni, Pani Sylwia Apola-Piórkowska.
© Pracownia mowy. All rights reserved.